L-karnityna

L-karnityna jest aminokwasem obecnym w tkankach zwierzęcych oraz niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego. Jest stosowana powszechnie jako tzw. spalacz tłuszczu, co jest mocno nieprecyzyjne i często błędnie rozumiane. Jest to jeden z tych aminokwasów, których niedobór staje się groźny w diecie w pełni wegetariańskiej, ponieważ nawet warzywa strączkowe nie zawierają jej zwykle wiele.

Tradycja reklamy

L-karnityna jest reklamowana jako substancja spalająca tłuszcz – tak akurat nie jest. Samo przyjmowanie L-karnityny niezależnie od jaj jakości i ilości nie powoduje zmniejszenia ilości tkanki tłuszczowej, choć może skutkować pewną dyslokacją tłuszczowych zapasów energetycznych. W praktyce L-karnityna jedynie zwiększa dostępność rezerw tłuszczowych i pozwala szybciej spalić je w czasie intensywnego wysiłku, a także na pewien czas opóźnia zmianę cukru w materiał zapasowy, czyli glikogen.

Klasyka suplementacji

L-karnitynę zaczęto stosować na szerszą skalę w latach 60 ubiegłego wieku na podstawie zaleceń wydanych po przeprowadzeniu merytorycznie kiepskich badań w Wielkiej Brytanii i Francji. Niedługo później swoje badania przeprowadzili Amerykanie, którzy wytknęli poprzednikom kilka istotnych błędów metodologicznych, ale promocyjna machina pracowała już pełną parą i od wtedy właśnie funkcjonuje mit, że przyjmowanie L-karnityny pozwala w magiczny sposób zgubić tkankę tłuszczową.

W czym pomaga L-karnityna?

W przeciwieństwie do wielu skomercjalizowanych już mocno suplementów, L-karnityna jest naprawdę zalecana w wielu przypadkach także przez lekarzy. Przede wszystkim jest to substancja, która pozwala lepiej kontrolować kierunek zachodzących w organizmie zmian metabolicznych, co ułatwia kontrolowanie masy. L-karnitynę stosuje się także w celu usprawnienia pracy mięśni i w treningu budującym masę, ponieważ udostępnienie zapasów tłuszczowych wpływa na możliwość wydłużenia pracy mięśni i tym samym ich rozwój.

Tradycyjnie już L-karnityna jest jednym z najważniejszych preparatów przyjmowanych przez kulturystów, choć tutaj najczęściej sięga się po preparaty syntetyczne, które różnią się jakością i skutecznością.

Warunkowa skuteczność

L-karnityna to tylko jeden z tysięcy związków chemicznych, które regulują metabolizm tłuszczów i samo przyjęcie suplementu nie jest w stanie zupełnie przebudować działania organizmu – jest to jeden z preparatów, po które tradycyjnie sięga się jako suplementy diety w przypadku diet wegańskich, redukcyjnych jako środek wspomagający utratę tkanki tłuszczowej oraz w pewnych fazach treningu kulturystycznego, natomiast obecnie trwa ożywiona dyskusja, czy efekty uzyskiwane przez osoby stosujące L-karnitynę są faktycznie następstwem przyjmowania samego aminokwasu, czy w grę wchodzi tu bardziej złożony mechanizm, w którym zamiast chemicznie czystej L-karnityny można stosować inne substancje, również pochodzenia roślinnego. To pytanie na razie pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi.

Przejdź do:
Spirulina